cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Edutech
ISSN : 08521190     EISSN : 25020781     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Edutech adalah jurnal majalah ilmiah di Program Studi Teknologi Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia yang terbit sebanyak tiga kali dalam setahun pada bulan Februari, Juni, dan Oktober. Semua artikel yang dikirim melalui proses peer review double blind dan ulasan editor sebelum di publikasikan.Jurnal Edutech atau kepanjangan dari Educational Technology ini menerima artikel tentang pendidikan, teknologi pendidikan dan komunikasi
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 21, No 3 (2022)" : 7 Documents clear
Parents’ Roles in Using Technological Devices at the Elementary School Anindita Fachrunnisa
EDUTECH Vol 21, No 3 (2022)
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v21i3.43076

Abstract

The purpose of the study is to find out how the role of parents in the use of information and communication technology in online learning situations is carried out by their children who are at the elementary level. Due to the current pandemic conditions, elementary school students are learning at home online. With the assistance of parents, elementary school students must still be given directions in online learning using electronic communication tools. This study adopts a qualitative methodology with five participants who will be given a questionnaire by the researcher. The answers to each of these will then be analyzed as a result of this study. The results of this study reveal that the role of parents is very important in guiding, assisting, and supervising children in the use of electronic communication tools.
Pengembangan Video Tutorial Pola Lengan Menggunakan RP-DGS CAD Pattern Making Belyarosa Dwi Putri; Ernawati Ernawati
EDUTECH Vol 21, No 3 (2022)
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v21i3.50545

Abstract

Pada pembelajaran CAD Pattern Making mahasiswa masih mengalami kesulitan dalam memahami langkah kerja pembuatan pola lengan yang ada pada jobsheet, dan video pembelajaran mengenai pembuatan pola lengan yang valid dan praktis masih terbatas menjadi alasan yang melatar belakangi penulis untuk melakukan penelitian. Maka dari itu diperlukannya video tutorial untuk mempermudah pemahaman mahasiswa terkait materi yang diberikan dan memperlihatkan langkah-langkah proses pembuatan pola lengan berdasarkan teknik pemasangannya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan video tutorial pembuatan pola lengan berdasarkan teknik pemasangannya menggunakan RP-DGS pada mata kuliah CAD Pattern Making Mahasiswa Tata Busana Fakultas Pariwisata dan Perhotelan Universitas Negeri Padang yang bersifat valid dan praktis. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian Research and Development (RD) dengan menerapkan model pengembangan menurut Alessi Trollip (2001). Hasil uji validasi media memiliki presentase nilai 92% dengan kategori sangat valid, lalu hasil uji validasi materi memiliki presentase nilai 92% dengan kategori sangat valid. Berdasarkan uji coba skala kecil diperoleh nilai dengan presentase 94,1% yang dikategorikan sangat praktis, lalu praktikalitas uji coba skala besar diperoleh nilai dengan presentase 90,96% yang dikategorikan sangat praktis. Begitu juga hasil uji praktikalitas dosen yang diperoleh nilai dengan presentase 95%, dikategorikan sangat praktis. Berdasarkan data hasil penelitian, disimpulkan bahwa video tutorial pembuatan pola lengan menggunakan RP-DGS pada mata kuliah CAD Pattern Making sangat valid dan sangat praktis sehingga dapat digunakan dalam proses perkuliahan CAD Pattern Making.
KOMPETENSI PEMBELAJARAN DALAM JARINGAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH DI JAWA BARAT Mario Emilzoli
EDUTECH Vol 21, No 3 (2022)
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v21i3.52094

Abstract

Penelitian ini dilatar belakangi atas semakin meningkatnya kegiatan pembelajaran yang dilaksanakan di dalam jaringan sebagai upaya untuk senantiasa memfasilitasi siswa yang tidak dapat belajar secara langsung di sekolah selama masa Pandemi COVID-19. Peningkatan aktivitas pembelajaran dalam jaringan tersebut nyatanya memberikan masalah baru baik bagi guru, siswa maupun orang tua. Khusus guru, cukup banyak permasalahan yang ditemui, salah satu yang paling mendasar yaitu kurangnya pemahaman dan kemampuan guru dalam menyusun desain pembelajaran dalam jaringan dimana terdapat berbagai perbedaan terutama dalam hal pemanfaatan beberapa teknologi informasi dan komunikasi yang selama ini tidak terlalu diperhatikan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran tingkat kompetensi guru MI di Jawa Barat terkait dengan pembelajaran dalam jaringan. Sampel penelitian ini berjumlah 100 orang guru yang berasal dari Kota Bandung, Kota Cimahi, Kota Bekasi, Kota Tasikmalaya, Kabupaten Tasikmalaya, Kabupaten Ciamis, Kabupaten Bandung, Kabupaten Bandung Barat, Kabupaten Karawang dan Kabupaten Bogor. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif dengan menggunakan instrumen pengukuran (Rating scale). Hasil penelitian menunjukkan tingkat kompetensi guru MI secara umum berada pada kriteria Rendah (67%) dengan rincian tingkat pemahaman konsep pembelajaran dalam jaringan berada pada kriteria Sangat Rendah (32%), tingkat kompetensi perencanaan pembelajaran berada pada kategori Sangat Tinggi (98%), tingkat kompetensi pelaksanaan pembelajaran dalam jaringan berada pada kategori Rendah (69%) dan tingkak kompetensi penyusunan instrumen evaluasi pembelajaran berada pada kategori Rendah (68%). Dengan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa kompetensi guru MI dalam penyelenggaraan kegiatan pembelajaran dalam jaringan masih rendah khususnya pada aspek pemahaman mengenai konsep pembelajaran dalam jaringan.
Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran REACT terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas 6 SD Negeri 10 Sungai Sapih Kuranji Kintan Fitriani; Ulfia Rahmi
EDUTECH Vol 21, No 3 (2022)
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v21i3.51982

Abstract

The research is based on the problem that the researcher found in grade 6 of SDN 10 Sungai Sapih Padang where student learning outcomes are very low in PKN subjects in the material of socio-cultural and economic diversity due to various factors. The researcher decided to implement the REACT learning model in order to improve the learning outcomes of students in the 6th grade.This study is a quasi-experimental study with class 6B as the experimental class and class 6C as the control class. The procedure is preparation, research and assessment. The technique of collecting data in this research is a test in the form of objective questions, as well as documentation with the instrument, namely test items. The tests used are normality, homogeneity and independent.Based on the analysis, it was found that there were differences in learning outcomes between classes taught with the REACT and conventional models in PKN subjects on socio-cultural and economic diversity. with the difference in the final score, namely in the experimental class the average value is 82, the highest score is 100 and the lowest is 50, while the control class has an average value of 7, the highest score is 90 and the lowest is 55. So it can be seen if there is a significant difference which can also be seen from the test results. the hypothesis obtained 0.05 (Sig. 0.000 0.05) means that Ha is accepted. The conclusion is that there are differences in the learning outcomes of students who study with the REACT learning model and students who study conventionally on PKN subjects in the socio-cultural and economic diversity of SDN 10 Sungai Sapih Kuranji.
PENGEMBANGAN SISTEM COMPUTER ADAPTIVE TEST (CAT) DENGAN PENDEKATAN ITEM RESPONSE THEORY (IRT) Firdaus Firdaus; Asrul Huda; Dedy Irfan; Yeka Hebdriyani
EDUTECH Vol 21, No 3 (2022)
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v21i3.51978

Abstract

This study aims to produce a Computer Adaptive (CAT) system with an Items Response Theory (IRT) approach in Multimedia for Students of SMK Negeri 1 Gunung Talang. This research is a research on the development of a web-based system using the RD (Research and Development) method by applying the 4-D (Four-D) models. Basically this system is almost the same as the CBT (Computer Based Test) system, the difference from this system is that the system is able to randomize and give questions according to the ability of the test takers by using the Items Response Theory (IRT) algorithm. This system uses the Items Response Theory 3-PL model in which the parameters of this model are the level of difficulty of the items, the discriminating power of the questions and the questioning or distraction. This test system will give questions randomly to students based on the test takers' responses to the previous questions, In this system, each test taker will never get the same order of questions. Termination of the test when the test taker has reached the level of accuracy of the ability estimate, namely SE = 0.01 or if the items have been exhausted. The result of this research is a Computer Adaptive Test (CAT) system with an Items Response Theory (IRT) approach, which can be used in the process of assessing student learning outcomes. The implementation of this research is applied in the Multimedia Department of SMK Negeri 1 Gunung Talang with Printing Graphic Design Subjects.
EVALUASI PENGGUNAAN KONTEN H5P PADA LEARNING MANAGEMENT SYSTEM UNIVERSITAS NEGERI PADANG; PERSPEKTIF MAHASISWA Mohamad Amin; Ta’ali Ta’ali; Asrul Huda; Dedy Irvan
EDUTECH Vol 21, No 3 (2022)
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v21i3.51801

Abstract

 Moodle has provided a variety of plugins to accommodate the needs of online learning activities. One of them is H5P which can increase the interactivity of content presented in the Learning Management System (LMS). Based on monitoring through the UNP Executive Information System (SIE), only 0.085% used H5P out of 10,593 course sessions. The results of observations showed that sessions using H5P also show that there is an inappropriate use of H5P. This needs to be evaluated with the aim of revealing the student's perspective on the use of H5P and the obstacles that students face while using H5P-based content. This research is a descriptive study using a non-experimental design with a cross-sectional quantitative approach conducted at Universitas Negeri Padang. The research sample selected using the purposive sampling method was given a questionnaire that assessed aspects of the usability, integration, impact, and characteristics of the H5P content. The results show that the student's perspective on H5P as an interactive learning medium to support the LMS of Universitas Negeri Padang is very positive both in terms of usability, integration, impact, and characteristics of the material, although there are still students who think that it is not optimal because of the obstacles students face. Therefore, in order to optimize the use of H5P content for students, lecturers, and universities, it is important to consider issues related to networks, devices, technical use of H5P, work orders, navigation, and time as summarized in this study.Moodle telah menyediakan beragam plugin untuk mengakomodasi kebutuhan aktivitas pembelajaran online. Salah satunya adalah H5P yang dapat meningkatkan interaktivitas konten yang disajikan di Learning Management System (LMS).  Berdasarkan pantauan melalui sistem, hanya 0,085% yang menggunakan H5P dari 10.593 sesi mata kuliah. Hasil observasi terhadap sesi mata kuliah yang menggunakan H5P juga menunjukkan bahwa ada penggunaan H5P yang kurang tepat. Hal ini perlu dievaluasi dengan tujuan mengungkap bagaimana perspektif mahasis terhadap penggunaan H5P dan kendalah yang mahasiswa hadapi selama menggunakan konten berbasis H5P. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif menggunakan desain non-eksperimental dengan pendekatan kuantitatif cross sectional yang dilakukan di Universitas Negeri Padang. Sampel penelitian yang dipilih dengan metode purposive sampling diberikan angket yang menilai aspek kegunaan, integrasi, dampak, dan karakteristik konten H5P. Hasilnya menunjukkan bahwa  perspektif mahasiswa terhadap H5P sebagai media pembelajaran interaktif untuk mendukung LMS Universitas Negeri Padang sangat positif baik dari aspek kegunaan, integrasi, dampak dan karakteristik materi, meskipun masih terdapat mahasiswa yang menilai tidak maksimal karena kendala yang mahasiswa hadapi. Jadi, untuk optimalisasi penggunaan konten H5P mahasiswa, dosen, dan perguruan tinggi penting mempertimbangkan masalah terkait jaringan, perangkat, teknis penggunaan H5P, perintah kerja, navigasi, dan waktu seperti yang dirangkum pada penelitian ini.
DESIGN PROCEDURE FOR MAKING AND REPAIRING COMPOSITE SANDWICH BASED ON AUGMENTED REALITY Irvan Nur Hanafi; Lilies Esthi Riyanti; Hari Kurniawanto
EDUTECH Vol 21, No 3 (2022)
Publisher : Prodi Teknologi Pendidikan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17509/e.v21i3.42697

Abstract

Composite-based structures are becoming increasingly common in aircraft construction. Its use is done to improve structural strength performance and weight loss of aircraft. Composite is divided into two manufacturing concepts, namely, composite sandwich and also composite laminate. The composite sandwich concept provides a method for obtaining high bending stiffness with minimal weight compared to laminate construction. The number of advantages obtained in composite sandwiches can’t be separated from the level of difficulty possessed in the process of making and repairing composites. This study examines the hazards caused in the manufacturing and repair procedures using the Job Hazard Analysis method. The concept and design of the procedure after analysis will be implemented into an augmented reality-based education system using blender and unity applications.

Page 1 of 1 | Total Record : 7